12 Νοε 2009

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΠΡΟΧΩΡΑΕΙ ΑΚΑΘΕΚΤΗ


Έχοντας ήδη περάσει 7 χρόνια από τη πρώτη απόπειρα εφαρμογής νομοθετημάτων στο χώρο της εκπαίδευσης σε σχέση με την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, καθώς και της αξιολόγησης, βρισκόμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με μια νέα ‘’αναδιαρθρωτική καταιγίδα’’. Το φοιτητικό κίνημα καθ’ όλη αυτή τη περίοδο απάντησε δυναμικά και νικηφόρα είτε με το μπλοκάρισμα της εφαρμογής των αναδιαρθρώσεων, είτε με τη οριστική απόσυρση των σχετικών νομοθετημάτων.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ φρόντισε πριν αποχωρήσει από την εξουσία,σε συνέχεια των επιλογών της προηγούμενης κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, να περάσει νέα ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ εξισώνονται, ενώ επαναφέρει το ζήτημα της αξιολόγησης ακόμα πιο επιτακτικά. Η εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων όμως κάθε άλλο παρά τα συμφέροντα των φοιτητών εξυπηρετεί, καθ’ ότι αυτά στη πραγματικότητα συμπιέζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων των αποφοίτων προς τα κάτω. Το γεγονός ότι πλέον όλοι οι απόφοιτοι παρεμφερούς αντικειμένου σε ΑΕΙ και ΤΕΙ (πχ. ΤΕΙ Νοσηλευτικής-ΑΕΙ Νοσηλευτικής) θα ανταγωνίζονται για τις ίδιες και ήδη μηδαμινές θέσεις εργασίας, θα αποστερήσει από τους μελλοντικούς εργαζομένους τη δυνατότητα συλλογικής διεκδίκησης δικαιωμάτων, ενώ ταυτόχρονα θα τους καταστήσει ένα ευέλικτο εργατικό δυναμικό ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες των εργοδοτών.

Πέρα όμως απ’ το ζήτημα της εξίσωσης των πτυχίων στο σύνολο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το υπουργείο επιχειρεί με πιο επιθετικό και ενιαίο τρόπο την εισαγωγή της αξιολόγησης σε ΤΕΙ και ΑΕΙ. Η αξιολόγηση, η οποία χρόνια τώρα παρουσιάζεται ως αναγκαίο προαπαιτούμενο αξιοκρατικής λειτουργίας σε πολλούς τομείς της κοινωνικής ζωής, έρχεται τώρα με θεσμική μορφή στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Τι όμως ακριβώς είναι η ‘’αξιολόγηση’’ και ποιες οι επιπτώσεις της εφαρμογής της; Αξιολόγηση είναι μια διαδικασία επιτήρησης στην ουσία των εφαρμοζόμενων εκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων στα πανεπιστήμια από μια ‘’ανεξάρτητη’’ επιτροπή εκπαιδευτικών με βάση κυρίως κριτήρια της αγοράς.

Η πιο άμεση και ίσως πιο σημαντική επίπτωση στη φοιτητική μας καθημερινότητα θα είναι η εισαγωγή πιστωτικών μονάδων (credits). Aυτές αυτόματα σηματοδοτήσουν για το φοιτητικό σώμα ένα ατελείωτο κυνήγι πιστοποίησης δεξιοτήτων και εξειδικευμένων γνώσεων όπως σεμινάρια, αναγνωσρισμένη ικανότητα χειρισμού Η/Υ, διπλώματα ξένων γλωσσών,εργασίες και βεβαίως ενα ατελείωτο κυνήγι υψηλής βαθμολογίας.Η αξιολόγηση λοιπόν εκτός από την εισαγωγή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων και manager στα πανεπιστήμια αποτελεί και τον τρόπο, με τον οποίο το υπουργείο εκβιάζει για την εφαρμογή του συνόλου της μεταρρύθμισης. Σε αντίθετη περίπτωση η στρόφιγγα της χρηματοδότησης θα κλείνει…